Den bästsäljande självbiografin: exemplet ”Jag är Zlatan”

Det blev en av de största boksuccéerna i Sveriges historia. Ung som gammal, sportintresserad eller ej. Senhösten 2011 och de efterföljande åren tycktes alla läsa Jag är Zlatan. Men hur kom boken till? Och hur mottogs den av olika intressenter? Vilken typ av livshistoria är det som berättas? Torsdag den 7 februari gästas Förlagsklubben Syd av forskaren och lektorn Cristine Sarrimo som undersöker medialiseringen av bästsäljande svenska självbiografier.

Senhösten 2011 utgavs fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimović självbiografi på Albert Bonniers Förlag och sålde på en månad cirka 415 000 exemplar. Den skrevs av journalisten David Lagercrantz och baserades på en stor mängd intervjuer. Enligt förlagets marknadsföring får läsaren ”en helt ny och skakande bild av Zlatans uppväxt i Rosengård” och ”för första gången hela sanningen om Zlatan Ibrahimović”.

I ett forskningsprojekt har Cristine Sarrimo studerat medialiseringen av litteratur, författarfunktioner och hur en bästsäljande självbiografi produceras och tas emot av läsare. Den självbiografi hon utgår ifrån i sin forskning är just Jag är Zlatan Ibrahimović.

I en tid då bokbranschen tycks svämma över av kändisbiografier kan Christine Sarrimo ge oss viktiga insikter kring detta fenomen.

Cristine Sarrimoär forskare och lektor i litteraturvetenskap och sektionsföreståndare för litteratur, film, teater och författarskolan på SOL-centrum, Lunds universitet. Hon har tidigare varit verksam vid Malmö universitet, samt som kritiker och kultursidesredaktör. Hennes forskningsområden handlar om nutidslitteratur, gärna självbiografier och bekännelser. I ett nytt forskningsprojekt ska hon studera migrationslitteratur efter Elfte september-attackerna.

Plats:Historiska Media, Bantorget 3, Lund
Tid: Torsdag 7 februari kl. 18.30–20.00
Avgift:150 kr (100 kr för studenter), inklusive dryck och förtäring. Ange i anmälan om du behöver specialkost.
Betalning:Vi tar både swish och kontanter. Swish-nr: 123 694 30 05 (det går fint att betala i förväg och visa upp kvittens på plats). Även medlemsavgiften för 2019 (200 kr) kan betalas i förväg eller på plats.
Anmälan:senast 5 februari till Cecilia Ek, cecilia.ek@historiskamedia.se
OBS: begränsat antal deltagare, först till kvarn gäller. Anmälan är bindande.

Hjärtligt välkommen! önskar Styrelsen för Förlagsklubben Syd.